Jesteśmy ogólnopolskim stowarzyszeniem inwentaryzatorów muzealnych, zrzeszającym również osoby, które zajmują się zarządzaniem zbiorami w muzeach, galeriach, instytucjach kultury.

Działamy, aby:

  • Rozwijać kompetencje zawodowe inwentaryzatorów.
  • Wypracować dobre praktyki, narzędzia i standardy pracy w zarządzaniu zbiorami.
  • Integrować i wspierać merytorycznie pracowników wykonujących zadania inwentaryzatora.
  • Inicjować i współuczestniczyć w opracowaniu zmian w obowiązujących przepisach prawa w dziedzinie muzealnictwa i ochrony zabytków.
  • Wzmocnić rolę inwentaryzatorów zarówno w strukturach muzeów, jak i w środowisku zawodowym muzealników.

Nasze cele realizujemy poprzez:

  • Prowadzenie w regionach bezpłatnych szkoleń z zakresu podstawowych zadań inwentaryzatora.
  • Organizowanie warsztatów i konferencji tematycznych z udziałem ekspertów.
  • Opracowywanie i udostępnianie wzorów dokumentów na stronie internetowej PSIM.
  • Dzielenie się wiedzą zdobytą w praktyce w zakresie interpretacji i realizacji obowiązujących przepisów w formie publikacji lub poprzez korespondencję mailową, czy kontakty bezpośrednie z członkami.
  • Newslettery, prowadzenie ankiet ewaluacyjnych wśród członków.
  • Współpracę z innymi stowarzyszeniami i organizacjami muzealników w kraju i za granicą.
  • Współdziałanie z dyrekcjami muzeów oraz organami administracji państwowej, samorządowej.
  • Współpracę z ekspertami działającymi/współpracującymi z instytucjami kultury.

Wartości, które są dla nas ważne:

  • współpraca, otwartość,
  • rzetelność, profesjonalizm,
  • zaangażowanie, efektywność,
  • rozwój,
  • transparentność działania/etyka muzealnika,
  • bezinteresowność/działalność społeczna,
  • niezależność/odwaga,
  • ochrona dziedzictwa / bezpieczeństwo zbiorów.

Zarząd PSIM, Warszawa 27.04.2020