Walne Zebranie Członków PSIM odbyło się w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Udział w spotkaniu wzięło 68 ze 193 zrzeszonych członkiń i członków. Było to zebranie wyborcze, kończące trzyletnią, wytężoną i owocną pracę zarządu IV kadencji, na którym wyłoniono nowe władze PSIM (skład obu zarządów znajduje się w zakładce: https://stowarzyszeniepsim.pl/zarzad/). Podczas jubileuszowego zjazdu nadano również honorowe członkostwo pani Natalii Ładyce – pierwszej prezes i współzałożycielce PSIM, której jeszcze raz składamy najserdeczniejsze podziękowania i wyrazy uznania za inicjatywę utworzenia naszej organizacji, ogromne wsparcie i codzienną pracę na rzecz muzeów.

Podczas głosowania przyjęto uchwały zatwierdzające sprawozdania merytoryczne i finansowe, przyjęto absolutorium dla ustępującego zarządu jak również plan merytoryczny na rok 2025/2026. W skrócie prezentujemy główne elementy sprawozdania oraz planu, a ich pełna treść znajduje się niżej w sekcji „Inne protokoły”.

Działalność PSIM w latach 2024-2025:

  1. Zorganizowano dwa szkolenia z zakresu podstawowych zadań inwentaryzatora: „Nabywanie, ewidencjonowanie, inwentaryzacja kontrolna, deakcesja zbiorów” (Ośrodek Kultury Morskiej Narodowego Muzeum Morskiego we współpracy z partnerem PSIM – firmą MobileMS) oraz „Nabywanie i ewidencjonowanie zbiorów archeologicznych w muzeum” (Muzeum Warszawskiej Pragi – filia Muzeum Warszawy we współpracy z partnerem PSIM – firmą MobileMS).
  2. W ramach seminarium połączonego z warsztatem „Muzealne łamigłówki, czyli postępowanie z obiektami o nieuregulowanym statusie” (Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN), przeanalizowano wyzwania związane z zarządzaniem obiektami porzuconymi, nieodebranymi, bez dokumentacji oraz szczątkami ludzkimi. Efektem seminarium będzie publikacja, której wydanie zaplanowano na 2026 r.
  3. Przeprowadzono cztery webinary poświęcone problematyce zarządzania obiektami born digital pt. „Opieka nad zbiorami cyfrowymi. Praktyczne wskazówki dla muzeów”.
  4. Powołano dwie grupy robocze ds. zbiorów cyfrowych i zmian w ustawie o muzeach: raport grupy ds. zbiorów cyfrowych w polskich muzeach dostępny jest w zakładce https://stowarzyszeniepsim.pl/komunikaty/raport-z-ustalen-grupy-roboczej-ds-zbiorow-cyfrowych-w-polskich-muzeach/, a postulaty dotyczące zmian w przepisach ustawy o muzeach i rozporządzenia o ewidencjonowaniu przekazano do Departamentu Dziedzictwa Kulturowego MKiDN w październiku 2024 r.
  5. Współpraca z Narodowym Instytutem Muzeów w zakresie uproszczenia formularza GUS – sprawozdania z działalności kulturalnej K02 w części dotyczącej liczby zbiorów i rezygnacji w nim z nowych kategorii zbiorów przyjętych z normy „Międzynarodowa statystyka muzealna” PN-ISO 18461:2016, wprowadzonych do raportu za 2023 r.

Plan działalności stowarzyszenia na rok 2025/2026:

  1. Kontynuacja organizacji szkoleń, warsztatów i konferencji z zakresu zarządzania kolekcją muzealną i zadań inwentaryzatorów w tym procesie.
  2. Prowadzanie konsultacji merytorycznych dla inwentaryzatorów i przygotowywanie publikacji specjalistycznych z zakresu zarządzania zbiorami.
  3. Rozbudowa strony internetowej stowarzyszenia jako głównego narzędzia w procesie komunikacji i budowania marki PSIM.
  4. Aktywizacja członkiń i członków PSIM i prowadzenie naboru nowych.
  5. Kontynuacja współpracy z innymi organizacjami.
  6. Zwiększenie efektywności pozyskiwania składek członkowskich.
  7. Pozyskiwanie dodatkowych środków na podstawową działalność stowarzyszania za pośrednictwem aplikowania do grantów i współpracy ze sponsorami.
Natalia Ładyka Walne Zebranie Członków PSIM 2025, Autorka zdjęć: ©Anna Zdankiewicz / Państwowe Muzeum Etnograficzne
Walne Zebranie Członków PSIM 2025.

Autorka zdjęć: ©Anna Zdankiewicz / Państwowe Muzeum Etnograficzne