Walne Zebranie Członków PSIM odbyło się w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Udział w spotkaniu wzięło 68 ze 193 zrzeszonych członkiń i członków. Było to zebranie wyborcze, kończące trzyletnią, wytężoną i owocną pracę zarządu IV kadencji, na którym wyłoniono nowe władze PSIM (skład obu zarządów znajduje się w zakładce: https://stowarzyszeniepsim.pl/zarzad/). Podczas jubileuszowego zjazdu nadano również honorowe członkostwo pani Natalii Ładyce – pierwszej prezes i współzałożycielce PSIM, której jeszcze raz składamy najserdeczniejsze podziękowania i wyrazy uznania za inicjatywę utworzenia naszej organizacji, ogromne wsparcie i codzienną pracę na rzecz muzeów.
Podczas głosowania przyjęto uchwały zatwierdzające sprawozdania merytoryczne i finansowe, przyjęto absolutorium dla ustępującego zarządu jak również plan merytoryczny na rok 2025/2026. W skrócie prezentujemy główne elementy sprawozdania oraz planu, a ich pełna treść znajduje się niżej w sekcji „Inne protokoły”.
Działalność PSIM w latach 2024-2025:
- Zorganizowano dwa szkolenia z zakresu podstawowych zadań inwentaryzatora: „Nabywanie, ewidencjonowanie, inwentaryzacja kontrolna, deakcesja zbiorów” (Ośrodek Kultury Morskiej Narodowego Muzeum Morskiego we współpracy z partnerem PSIM – firmą MobileMS) oraz „Nabywanie i ewidencjonowanie zbiorów archeologicznych w muzeum” (Muzeum Warszawskiej Pragi – filia Muzeum Warszawy we współpracy z partnerem PSIM – firmą MobileMS).
- W ramach seminarium połączonego z warsztatem „Muzealne łamigłówki, czyli postępowanie z obiektami o nieuregulowanym statusie” (Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN), przeanalizowano wyzwania związane z zarządzaniem obiektami porzuconymi, nieodebranymi, bez dokumentacji oraz szczątkami ludzkimi. Efektem seminarium będzie publikacja, której wydanie zaplanowano na 2026 r.
- Przeprowadzono cztery webinary poświęcone problematyce zarządzania obiektami born digital pt. „Opieka nad zbiorami cyfrowymi. Praktyczne wskazówki dla muzeów”.
- Powołano dwie grupy robocze ds. zbiorów cyfrowych i zmian w ustawie o muzeach: raport grupy ds. zbiorów cyfrowych w polskich muzeach dostępny jest w zakładce https://stowarzyszeniepsim.pl/komunikaty/raport-z-ustalen-grupy-roboczej-ds-zbiorow-cyfrowych-w-polskich-muzeach/, a postulaty dotyczące zmian w przepisach ustawy o muzeach i rozporządzenia o ewidencjonowaniu przekazano do Departamentu Dziedzictwa Kulturowego MKiDN w październiku 2024 r.
- Współpraca z Narodowym Instytutem Muzeów w zakresie uproszczenia formularza GUS – sprawozdania z działalności kulturalnej K02 w części dotyczącej liczby zbiorów i rezygnacji w nim z nowych kategorii zbiorów przyjętych z normy „Międzynarodowa statystyka muzealna” PN-ISO 18461:2016, wprowadzonych do raportu za 2023 r.
Plan działalności stowarzyszenia na rok 2025/2026:
- Kontynuacja organizacji szkoleń, warsztatów i konferencji z zakresu zarządzania kolekcją muzealną i zadań inwentaryzatorów w tym procesie.
- Prowadzanie konsultacji merytorycznych dla inwentaryzatorów i przygotowywanie publikacji specjalistycznych z zakresu zarządzania zbiorami.
- Rozbudowa strony internetowej stowarzyszenia jako głównego narzędzia w procesie komunikacji i budowania marki PSIM.
- Aktywizacja członkiń i członków PSIM i prowadzenie naboru nowych.
- Kontynuacja współpracy z innymi organizacjami.
- Zwiększenie efektywności pozyskiwania składek członkowskich.
- Pozyskiwanie dodatkowych środków na podstawową działalność stowarzyszania za pośrednictwem aplikowania do grantów i współpracy ze sponsorami.


Autorka zdjęć: ©Anna Zdankiewicz / Państwowe Muzeum Etnograficzne